Alle producten
Meest gekocht
Meest gekocht
Best beoordeelde producten
Best beoordeelde producten
Advies
Pneumatische systemen maken deel uit van vele industriële systemen. We leggen u hieronder de structuur en functie van pneumatische cilinders uit, waar u op moet letten bij het kopen en welke voordelen een pneumatische aandrijving biedt.
Toepassingsgebieden voor pneumatische systemen
Pneumatiek wordt in bijna alle industriële sectoren gebruikt. Van de voedingsmiddelen- als de auto-industrie. Vulsystemen of verflijnen zouden in hun huidige vorm ondenkbaar zijn zonder het gebruik van perslucht. Pneumatische systemen hebben ook een vaste plaats in de geneeskunde, mijnbouw, ruimtetechnologie en vele andere takken en industrieën.
Hoe werkt pneumatiek?
De term pneumatiek is afgeleid van het oude Griekse woord pneuma, wat "wind" betekent. Pneumatische aandrijvingen gebruiken lucht, meer in het bijzonder perslucht, om mechanisch werk te verrichten. Maar hoe werkt het precies? Om bijvoorbeeld een pneumatische cilinder te kunnen gebruiken, moet in een eerste stap perslucht worden gegenereerd. Dit wordt meestal gedaan door een compressor die omgevingslucht aanzuigt en comprimeert, zodat er uiteindelijk een druk tussen 6 en 40 bar in het persluchtsysteem ontstaat.De lucht die uit de omgeving wordt aangezogen, wordt vaak verontreinigd door deeltjes zoals olie, stof of pollen. Voordat het wordt toegevoerd aan een pneumatische aandrijving, is het belangrijk dat de perslucht wordt vrijgemaakt van deze verontreiniging. Als u dit niet doet, kan dit leiden tot schade aan de machines.
De gereinigde lucht wordt via een netwerk van leidingen naar de afzonderlijke machines geleid. Een in het systeem geïntegreerd persluchtreservoir dient als buffer en houdt de druk in het distributiesysteem constant. Dit heeft het voordeel dat de compressoren alleen hoeven te draaien wanneer de druk in het voedingsnetwerk weer afneemt. Vervolgens kan de perslucht bijvoorbeeld een persluchtcilinder in een fabriek of de slagmoersleutel in een autowerkplaats aandrijven.
Functie en structuur van pneumatische cilinders
Er zijn verschillende aandrijvingen in pneumatiek, zoals persluchtmotoren of cilinders. De constructie van een cilinder is relatief eenvoudig: naast de cilinderbuis bestaat een persluchtcilinder uit twee deksels die de buis aan beide zijden sluiten, evenals een zuigerstang met een aandrijfzuiger. De pneumatische cilinders kunnen worden onderverdeeld volgens ontwerp, uitgevoerde beweging of functie. Verschillende ontwerpen omvatten cilinders met zuigerstangen, roterende cilinders, ronde cilinders, profielcilinders of membraancilinders. Lineaire of roterende processen zijn mogelijk als uitvoerbare bewegingen, terwijl de functie kan worden onderverdeeld in enkelwerkend en dubbelwerkend.
Een enkelwerkende luchtcilinder heeft een enkele persluchtaansluiting. Als er lucht in de cilinder wordt geleid, beweegt de zuiger uit de cilinderbuis. Wanneer de lucht weer ontsnapt, schuift de zuigerstang terug naar de startpositie. Dergelijke enkelwerkende cilinders ontwikkelen daarom slechts kracht in één richting. Een dubbelwerkende cilinder heeft daarentegen twee persluchtverbindingen. Afhankelijk van welke van de twee verbindingen wordt voorzien van lucht, beweegt de zuiger in de ene of de andere richting. Omdat een cilinder die op deze manier werkt aan beide zijden kracht overbrengt, spreekt men van dubbelwerkende persluchtcilinders
Waar moet ik op letten bij het kopen van pneumatische cilinders?
Voor omgevingen die hoge eisen stellen aan hygiëne, zijn roestvrijstalen ISO-cilinders een goede keuze. Zorg ervoor dat de slaglengte van cilinders en compacte cilinders voldoende is gedimensioneerd voor het beoogde gebruik. Er zijn ook speciale ontwerpen van luchtcilinders voor veel toepassingen: speciale compacte cilinders zijn bijvoorbeeld beschikbaar voor gebruik in kleine ruimtes. Er zijn ook series die zijn uitgerust met een doorlopende zuigerstang of cilinders zonder zuigerstang.
In onze webshop bieden we tal van producten op het gebied van pneumatiek, inclusief oplossingen voor bijna elke behoefte. Naast een brede selectie van zuigerstang-, multi-positie, klem- en stopcilinders, omvat ons uitgebreide assortiment ook de accessoires en bijbehorende reserveonderdelen die bij de serie passen. Bovendien vindt u in ons assortiment verschillende aandrijvingen zoals balgen, membraan- en zwenkaandrijvingen en aandrijvingen met geleiders voor u klaar. U vindt er ook roterende indexeertafels, schokdempers en een groot assortiment accessoires voor grijpers.
Onze tip: Neem de inspectieperioden in acht
Technische systemen die werken met perslucht zijn onderworpen aan terugkerende testperioden van één jaar of meer met alle veiligheidsrelevante componenten van bepaalde bedrijfswaarden. Gebruik geen apparaten of systeemonderdelen die niet zijn getest of waarvan de testperiode is overschreden. In Nederland is de maximumlimiet voor terugkerende tests 5 jaar voor de interne test en 10 jaar voor de sterktetest. De basis hiervoor is de Operational Safety Ordinance (BetrSichV) voor operators van drukvaten die worden bewaakt.
FAQ – Veelgestelde vragen over pneumatische cilinders
Welke voordelen biedt pneumatiek?
Pneumatische aandrijvingen zijn bijzonder robuust. Ze zijn grotendeels bestand tegen verschillende omgevingsinvloeden en trillingen. Omdat alleen perslucht wordt gebruikt in pneumatiek, is de technologie ook zeer schoon en kan deze worden gebruikt om systemen aan te drijven en te besturen in gevoelige gebieden zoals de voedingsmiddelenindustrie. In tegenstelling tot een hydraulische cilinder, als er een lek in de persluchtleiding is, ontsnapt alleen lucht, dus er kan geen verontreiniging zijn. In het geval van een aandrijving die met perslucht werkt, is er meestal geen schade bij overbelasting. De grote hoeveelheid afvalwarmte die wordt gegenereerd wanneer lucht wordt gecomprimeerd, kan worden gebruikt voor verwarming. En last but not least zijn aandrijvingen die werken met perslucht relatief goedkoop in aanschaf en onderhoud in vergelijking met hydraulica.
Wat is de eindpositiedemping in een pneumatische cilinder?
Zogenaamde eindpositiedemping wordt gebruikt wanneer een cilinder grote massa's moet verplaatsen. Terwijl de zuiger van een luchtcilinder weer terug beweegt, wordt de snelheid van de zuiger afgeremd door een dempende zuiger in het laatste deel.