Alle producten
Meest gekocht
Meest gekocht
Best beoordeelde producten
Best beoordeelde producten
Advies
Robots : Een onmisbaar onderdeel van veel bedrijven
Robots zijn de belichaming van zeer complexe technologie. Ze maken ons dagelijks leven gemakkelijker en worden niet alleen gebruikt in de industrie, onderzoek en onderwijs, maar ook in bedrijven in de meest uiteenlopende sectoren. Op deze pagina leert u welke mogelijkheden robots bieden en hoe ze kunnen worden gebruikt bij onderwijs en productie.
Enkele decennia geleden waren robots nog het onderwerp van sciencefictionliteratuur, maar tegenwoordig zijn ze een realiteit en zijn ze op veel gebieden van ons leven niet meer weg te denken. Zij voeren taken uit die wij mensen lang niet zo nauwkeurig of snel kunnen uitvoeren: van precisiechirurgie tot het opruimen van bommen. Ze kunnen rennen, zwemmen, naar de hoogste hoogten vliegen en naar de diepste diepten duiken.
Ze ontdekken de ruimte voor ons, vechten in oorlogen, helpen bij rampen - en helpen ons bij het schoonmaken van onze huizen.
Robots worden gebruikt in onderzoek, wetenschap, industrie en talrijke andere gebieden en hebben de automatisering in vele sectoren aanzienlijk bevorderd. Maar ze doen niet alleen het werk voor ons, ze kunnen ons ook op weg helpen in de wereld van de technologie, en daarom worden ze steeds vaker gebruikt op scholen, universiteiten en andere onderwijsinstellingen.
Robots kunnen worden gebruikt om leerlingen en studenten op een levendige manier de basisbeginselen van de robotica bij te brengen. Robotkits, bijvoorbeeld, bieden kinderen en jongeren de mogelijkheid hun eigen robot in elkaar te zetten en niet alleen te leren over de afzonderlijke onderdelen met hun specifieke functies, maar ook te begrijpen hoe ze op elkaar inwerken. Dit bevordert het begrip van technologie en probleemoplossende vaardigheden in gelijke mate. De volgende onderwerpen kunnen in de klas worden behandeld met behulp van robots:
Robots worden al sinds de jaren zestig in de industrie gebruikt. Met hun hulp kunnen processen worden geautomatiseerd en geoptimaliseerd om productieprocessen efficiënter, veiliger en flexibeler te maken. De eerste commercieel beschikbare industriële robot werd ontwikkeld door het Amerikaanse robotica-bedrijf Unimation, onder leiding van George Devol en Joseph F. Engelberger. De autofabrikant General Motors gebruikte Unimate, de naam van de robot, voor assemblagewerkzaamheden. Het apparaat kon sterk verhitte spuitgietonderdelen verwijderen, een zeer gevaarlijke activiteit voor mensen.
Tegenwoordig kunnen industriële robots veel meer. De programmeerbare machines worden hoofdzakelijk gebruikt voor het assembleren, bewerken en vervaardigen van werkstukken. Gewoonlijk bestaan industriële robots uit een robotarm met grijper, sensoren en een besturingseenheid. Door toevoeging van verschillende hulpmiddelen kunnen zij worden aangepast aan hun respectieve taken. Industriële robots zijn dus niet te vergelijken met humanoïden of androïden, die uiterlijk sterk op mensen lijken.
Afhankelijk van de kinematica, d.w.z. de onderliggende bewegingssequenties, kunnen verschillende soorten industriële robots worden onderscheiden.
Delta robots
Deltarobots behoren tot de robots met parallelle kinematica. Ze zijn uitgerust met ten minste drie parallelle armen waarvan de vorm lijkt op de Griekse letter delta. Het voordeel van deltarobots is dat zij een laag eigen gewicht hebben en snel werken. Zij worden hoofdzakelijk gebruikt voor assemblage- en verpakkingsdoeleinden of voor pick-and-place-toepassingen.
Knikarm- of scharnierarmrobots
Knikarmrobots zijn robots met seriële kinematica. Zij hebben vaak vijf, zes of zeven in serie geplaatste assen. De industriële robots zijn vrij zwaar, maar zijn zeer geschikt voor toepassingen die complexe bewegingssequenties vereisen. Zij worden voornamelijk gebruikt in de machinebouw en in de automobielsector, bijvoorbeeld voor frezen, ontbramen, lassen, verven of coaten.
Samenwerkende robots
Collaboratieve robots (kortweg cobots) zijn een speciale vorm van industriële robots. Zoals de naam al aangeeft, maken zij samenwerking tussen mens en robot mogelijk, d.w.z. zij werken samen met mensen. Daartoe zijn zij ontworpen zonder scheidingsbeveiliging.
Om toch aan de veiligheids- en arbeidsveiligheidseisen te kunnen voldoen, zijn ze uitgerust met aanraakgevoelige sensoren. Bij contact met een obstakel schakelen de industriële robots zelfstandig uit. Maar wat zijn de voordelen van samenwerking tussen mens en machine? De productiviteit kan aanzienlijk worden verhoogd door samenwerking tussen mens en machine. Samenwerkende robots vervangen banen niet, maar vullen ze aan en moeten meer als ondersteuning worden gezien. Zij nemen gevaarlijke of vermoeiende taken over zodat het personeel zich aan andere taken kan wijden.
Het aanbod van robots en kits voor de onderwijssector is de afgelopen jaren gestaag uitgebreid. Sommige fabrikanten leveren niet langer alleen de technische apparatuur, maar ook cursusmateriaal om leraren die niet thuis zijn in de robotica te ondersteunen bij het overbrengen van kennis.
Fischertechnik biedt verschillende kits aan die gebruikt kunnen worden om specifieke leerdoelen en toepassingsscenario's te illustreren (bijv. Robotica in de industrie voor het simuleren van robotica in de industrie of Robotica en elektropneumatiek voor het bouwen van elektropneumatische machines en robots).
In principe moet bij de selectie rekening worden gehouden met het kennisniveau en de leeftijd van de leerlingen. Kinderen en adolescenten mogen in geen geval overbelast worden. Een intuïtief te begrijpen programmeeromgeving en eenvoudige besturingselementen zijn belangrijk voor frustratievrij leren.
Voor gevorderden zijn kits met een hogere moeilijkheidsgraad voor gebruik met de Arduino of Raspberry Pi een goede optie. Zij maken het mogelijk individuele projecten te realiseren en de creativiteit de vrije loop te laten bij de ontwikkeling.
Speelgoedrobots moeten worden onderscheiden van robots als werk- en leermiddelen.
Zij worden voornamelijk gebruikt voor amusement en bieden verder betrekkelijk weinig mogelijkheden om functies te beïnvloeden.
Het zijn meestal voorgeprogrammeerde, mobiele robots met verschillende sensoren waardoor zij bijvoorbeeld kunnen reageren op aanraking, heen en weer bewegen, draaien of geluiden maken.
Speelgoedrobots zijn er in vele vormen.
Naast humanoïde robots zijn er robots in de vorm van auto's, vliegtuigen en drones, maar ook dieren zoals dinosaurussen, honden en katten.
Veel modellen kunnen met een afstandsbediening of smartphone worden bestuurd en geven een eerste idee van waartoe robots in staat zijn.
Robotkits of kant-en-klare constructies die kunnen worden uitgebreid blijken praktisch te zijn, vooral in een schoolcontext. Zodra een bepaald kennisniveau is bereikt, kan een nieuwe module worden toegevoegd om een verder concept te illustreren. Zo groeit het lesmateriaal met het kind mee en kan het op elk moment aan de moeilijkheidsgraad worden aangepast.
Wat betekent de term Industrie 4.0?
Industrie 4.0 is de term die wordt gebruikt om de vierde industriële revolutie te beschrijven. Het is zowel een visie als een project en is gedeeltelijk al begonnen. De nadruk ligt op de volledige digitalisering en netwerkvorming van machines en processen. Dit kan bedrijven veel voordelen opleveren. Consumenten en producenten kunnen bijvoorbeeld nauwer en directer met elkaar communiceren, wat helpt om producten te individualiseren en diensten te optimaliseren. Bedrijven kunnen hun productiviteit en winstgevendheid verbeteren door werkstappen gerichter te coördineren via digitale netwerken en het plannen van machinegebruik. Bovendien kunnen bedrijven de logistiek en de goederenstroom beter in de gaten houden.
Wat kost een industriële robot?
Er is geen algemeen antwoord op deze vraag. De prijs wordt sterk beïnvloed door de complexiteit van het systeem. Een meerassige industriële robot met uitgebreide randapparatuur is zeker duurder dan een eenassig model zonder extra kostendrijvers. Een eenvoudige industriële robot is verkrijgbaar vanaf 20.000 euro, complexere versies kunnen 200.000 euro of meer kosten.
Robots veroveren steeds meer gebieden van ons leven sinds hun eerste toepassing in de auto-industrie in de jaren zestig. De technologie met kunstmatige intelligentie, sensortechnologie en precisie ontwikkelt zich razendsnel, toepassingen nemen steeds meer plaats in in ons dagelijks leven. Ze vinden hun weg naar particuliere huishoudens en onderwijsinstellingen. Met de humanoïde ontwerpen van de robots kunnen leerlingen en studenten op een speelse manier feitelijke onderwerpen als programmeren, robottechnologie, besturingstechnologie en creatief werken worden bijgebracht. Speciale probleemoplossende vaardigheden kunnen worden aangeleerd en verder ontwikkeld.